75 års jubilæum
15.05.2019

75 års jubilæum

Leverandør til lakerings-industrien igennem 75 år

Den 1. maj 2019 fylder lakleverandør Baden-Jensen A/S 75 år. Jubilæet markeres med to store jubilæums-receptioner - en i Ballerup og en i Kolding. I dag ejes og ledes virksomheden af tredje generation og har 34 ansatte.


75 år er en lang historie

Det begyndte et år før 2. verdenskrig sluttede. Niels Baden-Jensen ville være selvstændig, og tog initiativ til at starte virksomhed inden for farve og tapet. Hans bror Hans Jørgen var med fra starten. De to blev kompagnoner, og begyndte at opbygge virksomheden ”med de bare næver” på Buddingevej i Søborg.

På grund af krigen var det største problem at skaffe varer, som firmaet kunne tilbyde sine kunder. Men det gik da, og kort efter starten havde virksomheden et lager, som var indrettet i en garage. Firmaet beskæftigede sig både med detail- og engros handel.

Snart kom kundekredsen, som bl.a. bestod af gartnere, snedkere og malermestre, til også at omfatte udenbys kunder. De blev naturligvis besøgt, og rejsen foregik på cykel. Over de længere stræk tog brødrene toget. På en sådan togrejse kom Hans Jørgen til at dele kupe med nogle vognmalere, som var på vej til møde i deres daværende forening SAV. Hans Jørgen fortalte, at han bl.a. solgte lakfjerner, og hans rejsefæller anbefalede ham at besøge vognmalerne, for sådan noget havde de brug for.

På denne måde kom vognmalerne med blandt de brancher, som firmaet dengang leverede varer til.
 
60 års samarbejde med Spies Hecker

1959 blev samarbejdet med Spies Hecker i Köln etableret, og allerede i begyndelsen af 1960eme afvikledes detailforretningerne, firmaet flyttede til Transformervej i Herlev og specialiserede sig helt på autolakererbranchen.

Produktprogrammet blev udvidet til at omfatte alt, hvad et moderne autolakereri har behov for. I midten af 1970 udvidede firmaet aktiviteterne til også at omfatte industrilakker til den metalforarbejdende industri.

I 1987 tog firmaet et stort spring med etableringen af lager og ekspedition i Kolding til betjening af kundekredsen vest for Storebælt. Et glidende generationsskifte blev afsluttet i 1991, hvorefter Finn Baden-Jensen og Jens Chr. Baden-Jensen, nu stod for ledelsen af firmaet.
 
Netværk og uddannelse

I 2010 etablerede Spies Hecker og Baden-Jensen netværket LAK & KNOW-HOW®.
LAK & KNOW-HOW® netværket er Danmarks største netværk af selvstændige autolakerere - i dag med omkring 100 medlemmer. Netværket sikrer medlemmerne den bedst mulige konkurrenceevne og indtjening.

Netværket mødes blandt andet i Baden-Jensens professionelle træningscenter i Middelfart, hvor teknikere underviser i såvel teori som praksis, og medlemmerne har mulighed for at blive opdateret på den seneste udvikling på markedet samt udveksle gode idéer og erfaringer.
Som netværkskoordinator arbejder

Baden-Jensen hele tiden for at skaber værdi for medlemmernes virksomhed. Netværket tilbydes løbende faglig opdatering i de stadig mere komplekse lakopbygninger.
 
Nye tider

I maj 2016 gik Finn Baden-Jensen på pension og overlod via et generationsskifte tøjlerne til sin søn, Martin Baden-Jensen.

Med generationsskiftet er Baden-Jensen for alvor trådt ind på den digitale scene. Virksomheden tilbyder ikke længere kun laksystemer men i stigende grad også værdifulde digitale løsninger til samarbejdspartnerne - kunderne.

Dog ligger det fast, at Baden-Jensen aldrig vil gå på kompromis, når det kommer til fastholdelse af de nære personlige relationer, man har opbygget til kunderne igennem årene.

Når Baden-Jensen i dag kigger fremad, er det med fokus på at skabe digitale totalløsninger for eftermarkedet, som fastholder og effektiviserer arbejdsprocesserne fra start til slut. Virksomheden vil fjerne fokus fra de tidskrævende administrative opgaver, som burde kunne løses smartere, hurtigere og mere effektivt, således at autolakereren kan udnytte sin tid med det, som det i sidste ende handler om - nemlig at lakere biler.

Dette skal blandt andet ske ved hjælp af de egenudviklede systemer, som Baden-Jensen tilbyder til sine samarbejdspartnere.

Det første skud på stammen var ”eflow® Booking & Workflow”, som blev lanceret på markedet for to år siden, og som allerede er udbredt blandt mange autolakerere.

2019 byder på endnu flere digitale løsninger. Her lancerer Baden-Jensens sit eget lagerstyrings-system som implementeres hos kunderne. Lagerstyringen kan bl.a. varetage funktioner som lagerbeholdning, automatisk varebestilling og meget mere.

I løbet af sommeren 2019 lanceres også Baden-Jensens intelligente webshop til markedet.
En virksomhed i udvikling Baden-Jensen ønsker i fremtiden at skabe værdi gennem en digital, innovativ og kundefokuseret udvikling – alt sammen præsenteret med en brugerflade, der er
så intuitiv og brugervenlig, at intensive kurser og lange indlæringsprocesser er overflødige.